Časové rozvržení centra

Centrum Domácnost by mělo být pro děti již částečně připravené. S dětmi ho pak postupně obohacujeme o nové věci a činnosti dle jejich potřeb, přání a našich možností.

Centrum je časově rozděleno do čtyř bloků: Moje rodina, Jak to u nás chodí, Němé tváře v domácnosti a Lidé bydlí různě. Každý blok odpovídá přibližně jednomu týdnu. Délka trvání centra a jednotlivých bloků vždy záleží na věku a potřebách dětí, možnostech školky a paní učitelkách. Každý blok se otevírá knihou, která má děti během společného kroužku motivovat k novým činnostem, hrám a připomenout pravidla hry v centru. Děti by měly mít dostatečný čas k nabytí znalostí a dovedností, které budou v budoucnu přesahovat fyzické hranice centra.

I. PRVNÍ BLOK – MOJE RODINA
Prostředí, které dětem v prvním bloku připravíme, je bude vybízet k herním činnostem jako je např. vaření, úklid, péče o miminka nebo sebeobsluha. Díky svým zkušenostem, fantazii a převlekům si budou děti moci vyzkoušet role různých členů rodiny a rozehrát tak běžné situace, které dosud možná jen pozorovaly ve svých rodinách. Přejímání nových rolí nabídne zdokonalení mnohých schopností a dovedností, nové zkušenosti v komunikaci či v hledání společných řešení v různorodých situacích.

II. DRUHÝ BLOK – JAK TO U NÁS CHODÍ
Děti se již v domácnosti zorientovaly, prohlédly si a vyzkoušely její základní výbavu. Prostředí si zvelebily a hrály si na rodinu. Nabídku činností rozšíříme o praní, věšení a žehlení prádla nebo jeho zašívání. V domácnosti je potřeba leccos opravovat, proto dětem nabídneme nářadí, ideálně celý ponk, u kterého si mohou rozvíjet polytechnické dovednosti. S domácími pracemi úzce souvisí i bezpečnost. Pravidla si přiblížíme na základě zkušeností z opravdové i školkové domácnosti. 

III. TŘETÍ BLOK – NĚMÉ TVÁŘE V DOMÁCNOSTI
V tomto bloku přesuneme náš zájem na pokojové rostliny a domácí mazlíčky, kteří jsou častou a významnou součástí reálných domácností. Do centra přibydou rostlinky a drobné zvířátko (např. křeček, morče, andulka, zakrslý králík), díky nimž se budeme učit rozpoznávat jejich potřeby a věnovat jim pravidelnou péči a pozornost. Pokud ve třídě nemáme drobné domácí zvířátko, pokusíme se zkušenost zprostředkovat skrze plyšáky. Vyzkoušíme si, co znamená mít za něco/někoho odpovědnost. 

IV. ČTVRTÝ BLOK - ZA PRARODIČI NA VESNICI
V tomto  bloku se podíváme na domácnost tak trochu z venku. Bydlíme v rodinném domě či paneláku? Na vesnici či ve městě? Jaké rozdíly vnášejí tato místa do našeho rodinného života? Místo, kde bydlíme, formuje naše zvyky, životní rytmus i možnost setkávat se nebo žít pospolu s více generacemi. A pokud spolu s babičkou a dědou nebydlíme, jaké máme možnosti spolu navzájem komunikovat na dálku a jak se tyto možnosti vyvíjely napříč časem? Ukážeme si i různé formy rodinných vzpomínek a vysvětlíme si, jakou mají hodnotu. Jak uschované dopisy, pohlednice či fotoalba vyprávějí o naší minulosti a propojují nás s ní.