Knihovna centra

Období raného dětství je zásadní pro rozvoj vztahu ke knihám. Tvoří se zde základy pro budoucí schopnost číst a psát, čtenému textu porozumět a dokázat s ním pracovat. Abychom u dětí vybudovali vstřícný vztah ke čtení, je dobré jim připravit podnětný a atraktivní prostor, jehož nedílnou součástí je množství kvalitní a zajímavé literatury, a poskytnout jim čas, kdy si budou moci knížky nejen nerušeně prohlížet, ale i s nimi pracovat a vyprávět si o nich. 

Knihovna každého centra má knížky přímo k tématu a činnostem, jež se v centru odehrávají. Zároveň činnosti v centru vybízí k práci s knihami, které slouží jako zdroj inspirace a informací. Kromě knížek zde děti najdou i další tištěný materiál jako jsou časopisy, encyklopedie, příručky, průvodce, návody apod. Právě spojení podnětného a připraveného prostředí s knihovničkou přitáhne pozornost ke čtení a prohlížení. Jinými slovy - dítě s větší pravděpodobností sáhne po atlasu hmyzu v přírodovědném koutku, kde má k dispozici k pozorování cikádu a lupu, a má jiný prožitek z knihy o Antarktidě, když při četbě leží s kamarádem v iglú na kožešině. 

Díky přesahovým činnostem v centru je pak dítě schopné přenést získané informace z knihy i do dalších situací mimo centrum a ke knihám se pro informace vracet. Vzniká zde také příležitost ke spolupráci. Ve školce jsou děti, které už mají dostatečné čtenářské schopnosti na to, aby se mohly s ostatními podělit o zážitky z četby, převyprávět část příběhu apod. Nebo například starší dítě může mladšímu pomoci podle tištěného návodu složit origami pejska.