Molekuly a námětová centra
Jak jsme se sešli:
Tento projekt vznikl díky setkání kreativního týmu žen, jež stojí za úspěšným počinem s názvem Molekuly čtení a kolektivu pedagožek jedné pražské mateřské školy, které již několik let aktivně rozšiřují své praktické i teoretické znalosti v oblasti využití námětových center v mateřské škole. Společným nadšením a spoluprací vznikl soubor materiálů, které nabízí inspiraci pro námětová centra v mateřské škole a k tomu vytvořený originální tištěný materiál.
Proč námětová centra v mateřské škole:
Prostor, kde si děti hrají na něco nebo na někoho, je nedílnou součástí mateřských škol, protože umožnují dětem učit se spontánní hrou. Do hry se děti zapojují rády, mohou zde být aktivní a produktivní, což prodlužuje jejich pozornost a umožnuje efektivnější zapamatování a hlubší pochopení souvislostí.
V tomto funkčně připraveném prostoru, ať už se jedná o obchod či ordinaci, si děti skrze nápodobu a námětovou hru rozvíjí širokou paletu schopností a dovedností. Je to místo, kde si samy plánují a organizují činnosti, ať už individuálně nebo skupinově. To, že jejich hra vychází ze situací spojených s reálným životem a pracují s opravdovými předměty, dává aktivitám smysluplnost. Učení prožitkem, spojené s emocemi, má dlouhodobější efekt. Centrum je bezpečný prostor, kde si mohou děti nanečisto vyzkoušet různé strategie komunikace a řešení problémů. Učí se vyjadřovat své emoce, porozumět druhým a chápat různé sociální role. Posilují své sebevědomí a víru ve své schopnosti. Učí se pracovat s chybou a vnímat ji jako součást procesu učení.
Hra v centrech probíhá komplexně a v souvislostech, a proto se i děti rozvíjejí v mnoha oblastech současně. Podnětné prostředí center podporuje přirozenou dětskou fantazii, tvořivost a touhu objevovat svět a je ideálním prostorem pro rozvoj gramotností a klíčových kompetencí a tím naplňuje cíle vzdělávací politiky 21 století.
Naše centra:
Všechna naše centra se střídají v jednom vymezeném prostoru třídy, kde společně s dětmi prostor přetváříme. V materiálech, určených každému centru, najdete podněty pro jeho vybavení, pravidla a také časové rozvržení do čtyř tematických bloků, včetně jejich charakteristiky. Každý ze čtyř bloků pak obsahuje: nabídku knih, náměty ke společné činnosti, nabízené činnosti v koutku, skupinové a individuální činnosti k tématu, pro předškoláky – malá okénka pro velká písmenka, tabulku s výčtem klíčových kompetencí a jak se v centru rozvíjí a v neposlední řadě velkou spoustu pomůcek vytvořených na míru pro každý ze čtyř bloků.
Víme, že každá školka a třída je jiná, a proto je nutné vybrat, případně upravit z nabízených aktivit ty, které budou odpovídat potřebám, věku a schopnostem dětí, materiálním možnostem třídy a paní učitelkám, protože ty hrají klíčovou roli při přípravě atraktivního a funkčního prostředí, kde si děti samy a aktivně tvoří, zkoumají a hledají řešení situací, které napodobují reálný svět.
Centra by měla dotvářet Váš školní vzdělávací program. Společná činnost v kroužku může být vstupní nebo posloužit jako motivace k dalším činnostem. Důležitá je zpětná vazba, která reflektuje naše pocity, shrne, co jsem se naučili, pomůže propojit a zobecnit získané poznatky.
Prosba na závěr:
Prosíme, používejte zakoupené materiály pouze pro užitek Vás a Vašich dětí, v rámci jedné školky nebo rodiny. Dále je, prosíme, nesdílejte a nekopírujte. Za naším projektem jsou hodiny práce a zisk z prodeje materiálů putuje na provoz webových stránek, tisk a odesílání pomůcek.
Děkujeme.