Pravidla a počet dětí v centru

Hra a činnosti v centru probíhají skupinově či individuálně s podporou paní učitelky či zcela samostatně. Aby centrum dobře a co nejvíce samostatně fungovalo, potřebuje jednoduchá a jasná pravidla, která jsou schopny pochopit všechny děti. Použití pomůcky PIKTOGRAMŮ a DOMEČEK A FRONTA dětem zapamatování a orientaci. Pomůžeme dětem pochopit, že pravidla jsou důležitá k tomu, abychom spolu dobře vycházeli a cítili se všichni bezpečně. Za příklad dětem dáme třeba chodce, který by nerespektoval pravidla silničního provozu.

Děti se učí nejen respektovat pravidla a spolupracovat, ale i řešit vzniklé neshody a vyrovnávat se s konfliktními situacemi. Učitelka je v tomto období autoritou a přirozeným vzorem, a proto děti přejímají její způsoby chování i to, jak správně řešit pro děti složité situace. Je dobré, když učitelka nezasahuje hned, pozoruje a nechá děti pokusit se zvládnout problémovou situaci. Pak pochválí, provede reflexi nebo v nutném případě zasáhne. Je vhodné promluvit si s dětmi o jejich emocích a říci jim, jak situaci vnímala ona a tím u nich rozvíjet schopnost empatie. 

Počet dětí, které budou moci centrum využívat současně, se bude odvíjet od velikosti a vybavenosti prostoru, který paní učitelky připraví. Roli hraje i věk a schopnosti dětí. Počet dětí hrajících si v centru můžeme srozumitelně graficky znázornit a umožnit tak dětem, aby si množství osob samy kontrolovaly.

Ukázka domečku, kdy maximální počet dětí je šest. Po zaplnění okének se děti (značky) řadí do fronty. Domeček si tiskem můžeme upravit na zvolený počet.