klíčové kompetence | konkretizace |
|---|
Kompetence k učení | Děti se učí prostřednictvím činností, které samy prožívají. Zkoušejí, jaké to je plánovat, tvořit, připravovat nebo uklízet. Přemýšlejí, co vše je potřeba udělat, aby domácnost dobře fungovala, a postupně objevují souvislosti mezi činnostmi. Učí se vytrvat při práci, dokončit, co začaly, a poznávají, že zkušenosti získané při jedné hře mohou využít i v dalších situacích. Každá nová činnost pro ně představuje příležitost objevovat svět a učit se skrze vlastní prožitek. |
|---|
Kompetence komunikační | Při společných hrách i při práci se děti učí mluvit spolu, domlouvat se a vyjadřovat své myšlenky. Popisují, co chtějí udělat, ptají se, radí si a naslouchají druhým. Rozšiřují si slovní zásobu o pojmy spojené s péčí o domácnost, s vařením, stolováním i péčí o miminko. Učí se používat zdvořilostní obraty, respektovat pravidla rozhovoru a vnímat, že slova mohou pomáhat i těšit. Děti používají knihy jako zdroj informací a prostředek k porozumění tématu. |
|---|
Kompetence k občanství a udržitelnosti
| Děti poznávají, že domov je místo, o které je třeba pečovat. Učí se udržovat pořádek, starat se o prostředí, v němž žijí, a všímat si, jak jejich chování ovlivňuje ostatní. Při společném stolování, úklidu nebo přípravě jídla chápou, že soužití vyžaduje ohleduplnost, zodpovědnost a vzájemný respekt. Učí se vážit si práce druhých, pečovat o věci kolem sebe a vytvářet prostředí, které je příjemné pro všechny. |
|---|
Kompetence osobnostní a sociální
| Děti si přirozeně osvojují dovednosti potřebné pro život ve skupině i v rodině. Při společné hře nebo tvoření se střídají v rolích, pomáhají si, povzbuzují se a respektují nápady ostatních. Učí se spolupracovat, sdílet radost i zodpovědnost. Při péči o miminko rozvíjejí jemnost, trpělivost a empatii, při úklidu zase zodpovědnost a ochotu napravit, co se nepovedlo. Učí se vnímat, že společná práce přináší dobrý pocit a že každý může přispět k pohodě druhých. |
|---|
Kompetence k podnikavosti a pracovní
| Děti přicházejí s nápady, jak něco vylepšit, uklidit nebo připravit. Plánují, co budou dělat, rozdělují si úkoly a učí se nést odpovědnost za jejich splnění. Při hrách napodobujících každodenní činnosti si osvojují základní pracovní návyky – pečlivost, pořádek a dokončování práce. Učí se organizovat vlastní činnost, vážit si výsledků své práce i úsilí kamarádů. |
|---|
Kompetence k řešení problémů
| Děti přicházejí s nápady, jak něco vylepšit, uklidit nebo připravit. Plánují, co budou dělat, rozdělují si úkoly a učí se nést odpovědnost za jejich splnění. Při hrách napodobujících každodenní činnosti si osvojují základní pracovní návyky – pečlivost, pořádek a dokončování práce. Učí se organizovat vlastní činnost, vážit si výsledků své práce i úsilí kamarádů. |
Kompetence kulturní
| Děti vnímají krásu věcí, které je obklopují, a společně přemýšlejí, jak prostor zútulnit. Při tvoření, zdobení a prostírání rozvíjejí estetické cítění, představivost i radost z tvořivosti. Učí se, že prostředí, které si samy vytvářejí, může být útulné, veselé i barevné, a že péče o něj je součástí radostného života v rodině. |
|---|
Kompetence digitální
| Děti hledají způsoby, jak si poradit v běžných situacích, které při hře i v každodenním dění nastávají. Přemýšlejí, co dělat, když něco nefunguje, když se něco rozsype nebo rozlije. Zkoušejí různé postupy, experimentují a učí se, že chyba není neúspěch, ale zkušenost, která vede dál. Rozvíjejí trpělivost, schopnost přemýšlet a hledat vlastní řešení. |