Domácnost / I. Blok

Klíčové kompetence a jejich rozvoj v námětovém centru Domácnost (RVP PV 2025)

Klíčové kompetence a očekávané výsledky učení v tomto bloku vycházejí z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (MŠMT, 2025).

klíčové kompetence

konkretizace

Kompetence k učení

Děti se učí prostřednictvím činností, které samy prožívají. Zkoušejí, jaké to je plánovat, tvořit, připravovat nebo uklízet. Přemýšlejí, co vše je potřeba udělat, aby domácnost dobře fungovala, a postupně objevují souvislosti mezi činnostmi.
Učí se vytrvat při práci, dokončit, co začaly, a poznávají, že zkušenosti získané při jedné hře mohou využít i v dalších situacích. Každá nová činnost pro ně představuje příležitost objevovat svět a učit se skrze vlastní prožitek.

Kompetence komunikační

Při společných hrách i při práci se děti učí mluvit spolu, domlouvat se a vyjadřovat své myšlenky. Popisují, co chtějí udělat, ptají se, radí si a naslouchají druhým.
Rozšiřují si slovní zásobu o pojmy spojené s péčí o domácnost, s vařením, stolováním i péčí o miminko.
Učí se používat zdvořilostní obraty, respektovat pravidla rozhovoru a vnímat, že slova mohou pomáhat i těšit. 
Děti používají knihy jako zdroj informací a prostředek k porozumění tématu.

Kompetence k občanství
a udržitelnosti


Děti poznávají, že domov je místo, o které je třeba pečovat. Učí se udržovat pořádek, starat se o prostředí, v němž žijí, a všímat si, jak jejich chování ovlivňuje ostatní.
Při společném stolování, úklidu nebo přípravě jídla chápou, že soužití vyžaduje ohleduplnost, zodpovědnost a vzájemný respekt.
Učí se vážit si práce druhých, pečovat o věci kolem sebe a vytvářet prostředí, které je příjemné pro všechny.


Kompetence osobnostní
a sociální

Děti si přirozeně osvojují dovednosti potřebné pro život ve skupině i v rodině. Při společné hře nebo tvoření se střídají v rolích, pomáhají si, povzbuzují se a respektují nápady ostatních.
Učí se spolupracovat, sdílet radost i zodpovědnost. Při péči o miminko rozvíjejí jemnost, trpělivost a empatii, při úklidu zase zodpovědnost a ochotu napravit, co se nepovedlo.
Učí se vnímat, že společná práce přináší dobrý pocit a že každý může přispět k pohodě druhých.


Kompetence k podnikavosti
a pracovní

Děti přicházejí s nápady, jak něco vylepšit, uklidit nebo připravit. Plánují, co budou dělat, rozdělují si úkoly a učí se nést odpovědnost za jejich splnění.
Při hrách napodobujících každodenní činnosti si osvojují základní pracovní návyky – pečlivost, pořádek a dokončování práce.
Učí se organizovat vlastní činnost, vážit si výsledků své práce i úsilí kamarádů.


Kompetence
k řešení problémů

Děti přicházejí s nápady, jak něco vylepšit, uklidit nebo připravit. Plánují, co budou dělat, rozdělují si úkoly a učí se nést odpovědnost za jejich splnění.
Při hrách napodobujících každodenní činnosti si osvojují základní pracovní návyky – pečlivost, pořádek a dokončování práce.
Učí se organizovat vlastní činnost, vážit si výsledků své práce i úsilí kamarádů.


Kompetence kulturní

Děti vnímají krásu věcí, které je obklopují, a společně přemýšlejí, jak prostor zútulnit.
Při tvoření, zdobení a prostírání rozvíjejí estetické cítění, představivost i radost z tvořivosti.
Učí se, že prostředí, které si samy vytvářejí, může být útulné, veselé i barevné, a že péče o něj je součástí radostného života v rodině.


Kompetence digitální

Děti hledají způsoby, jak si poradit v běžných situacích, které při hře i v každodenním dění nastávají. Přemýšlejí, co dělat, když něco nefunguje, když se něco rozsype nebo rozlije.
Zkoušejí různé postupy, experimentují a učí se, že chyba není neúspěch, ale zkušenost, která vede dál.
Rozvíjejí trpělivost, schopnost přemýšlet a hledat vlastní řešení.