Prostíráme stůl

Dětem nabídneme možnost naučit se, jak správně prostřít stůl a připravit ho pro společné stolování. Na začátku si přečteme knížku Nedělní oběd, která nás zavede do atmosféry rodinného setkání u stolu. Povídáme si o tom, proč je společné jídlo s rodinou důležité, že je to chvíle, kdy si můžeme popovídat, podělit se o zážitky a být spolu. Společně se zamýšlíme nad tím, jak takové chvíle přispívají k dobré náladě a vzájemné blízkosti. Navážeme rozhovorem o etiketě stolování – jak se u stolu chováme, proč sedíme rovně, proč nemluvíme s plnými ústy, jak si předáváme jídlo a proč je hezké poděkovat. Děti přemýšlejí, jaké chování dělá stolování příjemným pro všechny a jak se takové dovednosti mohou hodit i v jejich dalším životě. Poté si společně vysvětlíme, jak správně prostřít stůl. Ukážeme si, kam položit talíř, příbory, ubrousek, sklenici a jak stůl doplnit o dekoraci. Následně si zkusíme prostřít několik stolečků, například ve skupinkách. Dětem nabídneme různé pomůcky jako jsou příbory, nádobí, prostírání, ubrousky i drobné dekorace, ze kterých si mohou vybrat a podle svého nápadu připravit stůl. Každá skupinka může vytvořit trochu jinou tabuli – slavnostní, rodinnou nebo třeba obyčejnou každodenní. Nakonec si společně projdeme všechny prostřené stoly, pozorujeme, jak se liší, co děti zaujalo na práci ostatních a jak každý stůl působí – jestli spíš slavnostně, útulně nebo jednoduše a domácky. V centru si pak děti samostatně zkouší prostírání podle vlastního nápadu nebo podle připraveného vzoru z pomůcky NEDĚLNÍ OBĚD. Děti si také mohou podle své fantazie vyrobit vlastní prostírání z papíru, látek nebo fólie. 

Cíle: Tato činnost rozvíjí praktické dovednosti, smysl pro pořádek, estetické cítění a představivost. Posiluje u dětí schopnost plánovat, postupovat podle pokynů a chápat souvislosti mezi přípravou prostředí a společným prožíváním času. Podporuje rozvoj sociálních a komunikačních dovedností, učí děti spolupracovat, domlouvat se a respektovat pravidla společného stolování.