Domácnost / I. Blok
Skupinové a individuální činnosti k tématu

KRESLÍME RODINU A VYPRÁVÍME SI
Děti velmi rády kreslí svoji rodinu. Při kresbě rodiny není cílem pěkný výsledek, ale především proces tvoření, při kterém děti o rodině vypráví. Sdělují kresbou i slovem, jak vnímají rodinné vztahy a chápou rodinu jako celek. Vybíráme proto jednoduché výtvarné techniky jako kresba pastelkou, tužkou nebo fixem.
Při kreslení a/nebo po něm umožníme každému tvůrci, aby měl dostatek času na vyprávění o jednotlivých postavách ze svého obrázku. Rozvíjíme slovní zásobu, uvědomujeme si všeobecné charakteristiky rolí i vlastnosti jednotlivých členů rodiny.

TO JE MÁMA, TO JE TÁTA, …
Vyprávíme si nad hotovou kresbou a pojmenujeme jednotlivé členy rodiny. Slova pak vytleskáváme. U dětí tím rozvíjíme sluchové vnímání a rytmizaci. Pokud děti zvládnou vytleskávání slov, můžeme vytleskat krátké věty: Máma vaří. Děda spí. Brácha kreslí. apod.
Názvy členů rodiny říkáme nahlas a identifikujeme zvuk, který slyšíme na začátku. Vysvětlíme dětem rozdíl mezi hláskou – zvukem, který slyšíme a vyslovujeme a písmenem, které vidíme a píšeme. Zkoušíme určovat první hlásku u jednotlivých členů rodiny: máma, táta, sestra … Určováním první, případně poslední hlásky ve slově, rozvíjíme fonologické uvědomování, což je důležitá dovednost pro správný rozvoj čtení a psaní.
Připravíme pro děti písmenka a necháme je hledat správné písmeno pro jednotlivé členy rodiny.

K dalším činnostech, které rozvíjí komunikaci o rodině, ale také prostorovou orientaci, můžeme použít pomůcky SESTAV RODINU, kdy děti skládají členy rodiny do skupin podle předlohy z kartiček a pomůcku RODINA V POHYBU, kde děti skládají členy rodiny podle slovní instrukce v prostoru.
Mladší děti mohou skládat půlené obrázky s pomůckou PŮLENÉ OBRÁZKY - MOJE RODINA.
KOLIK NÁS JE V RODINĚ
Rodiny jsou různě početné. Porovnáme kresby rodin a zkusíme je roztřídit podle počtu členů. Kolik členů má nejmenší a největší rodina v naší třídě? Uděláme si tabulku a zjistíme, jak početná rodina je v naší třídě zastoupená nejčastěji.




Při počítání můžeme použít pomůcku ČÍSELNÉ KARTY, ať už s čísly nebo puntíky pro mladší děti. Když děti přiřazují počet postav k číslici, učí se ji vnímat jako symbol pro danou hodnotu. Při tomto cvičení se také učí význam slov více/méně. Další materiál podporující matematickou gramotnost je pomůcka POČÍTÁME ČLENY RODINY.
TO JE VNOUČEK, MALÝ KLOUČEK
Nejen rodiny, ale i jejich členové jsou různě velcí. Vyprávíme si kdo je z rodiny největší, kdo nejmenší. K obrázku rodiny přiřazujeme velikostně odstupňovaná vykrajovátka nebo tvar různé velikosti. Děti si tak zkusí zástupným předmětem reprezentovat určitou kvalitu (zde velikost), osvojí si pojmy malý, větší, největší apod.

Nejmenší v rodině je miminko, a právě s miminkem se pojí další dvě pomůcky. Pomůcka HLEDEJ A POČÍTEJ - MIMINKO, kde děti mimo jiné rozvíjí zrakové vnímání, matematickou gramotnost a schopnost práce s chybou a pomůcka v POKRAČUJ V ŘADĚ - MIMINKO s rozvojem schopnosti pochopit vzorec a určit, co následuje.
SPOLEČNÉ CHVÍLE RODINY
Každá rodina má svůj rytmus, obyčeje a styl života. Zeptáme se dětí, jaký je každodenní chod jejich rodiny a jaký je nejoblíbenější čas, který tráví společně. Povídáme si o tom, jaké činnosti děláme v určitý čas dne a jak se liší pracovní den od víkendu. Pomůcky, které motivují k těmto rozhovorům, jsou DEN RODINY a NAJDI 6 ROZDÍLŮ - RODINA.