Domácnost / II. Blok
Klíčové kompetence a jejich rozvoj v námětovém centru Domácnost (RVP PV 2025)

Klíčové kompetence a očekávané výsledky učení v tomto bloku vycházejí z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (MŠMT, 2025).
klíčové kompetence | konkretizace |
|---|---|
Kompetence k učení | Děti se učí prostřednictvím vlastní zkušenosti – zkoušejí, co se stane, když ve vodě pění mýdlo, nebo když látka po vyprání schne na šňůře. Sledují, jak věci fungují, a přemýšlejí, proč je důležité dělat věci pečlivě a v určitém pořadí. Učí se využívat své dovednosti v nových situacích a poznávají, že trpělivost a soustředění přinášejí dobrý výsledek. |
Kompetence komunikační | Při společné práci a hře děti mluví spolu, domlouvají se a učí se naslouchat. Popisují, co je ještě třeba udělat, ptají se na radu a sdílejí své nápady. Rozšiřují si slovní zásobu o pojmy z každodenního života – učí se pojmenovat předměty, které v domácnosti používáme, a vyjadřovat své pocity z toho, co se povedlo. Objevují, že vlídné slovo a domluva usnadňují spolupráci a že každý hlas má ve skupině své místo. |
Kompetence k občanství | Děti si přirozeně osvojují dovednosti potřebné pro život ve skupině i v rodině. Učí se spolupracovat a pomáhat si, respektovat ostatní a sdílet radost z dobře odvedené práce. Při společném věšení prádla nebo třídění ponožek zažívají, že každý může přispět svým dílem. Učí se trpělivosti, ohleduplnosti a empatii, poznávají, že vzájemná pomoc a porozumění činí společnou práci snazší a radostnější. |
| Děti si přirozeně osvojují dovednosti potřebné pro život ve skupině i v rodině. Učí se spolupracovat a pomáhat si, respektovat ostatní a sdílet radost z dobře odvedené práce. Při společném věšení prádla nebo třídění ponožek zažívají, že každý může přispět svým dílem. Učí se trpělivosti, ohleduplnosti a empatii, poznávají, že vzájemná pomoc a porozumění činí společnou práci snazší a radostnější. |
| Děti rády přicházejí s nápady, jak něco vylepšit nebo opravit. Učí se plánovat postup, rozdělit si úkoly a dotáhnout práci do konce. Při činnostech s nářadím nebo při šití rozvíjejí zručnost a získávají jistotu v tom, že i malé opravy mají smysl. Učí se vážit si své práce i úsilí kamarádů a zjišťují, že společně vykonaná činnost přináší radost a užitek. |
| Děti se učí přemýšlet, co udělat, když se něco nedaří – když spadne ponožka ze šňůry, když se nit zamotá nebo když se něco rozbije. Zkoušejí různé postupy, vymýšlejí řešení a učí se, že každá chyba je příležitostí k novému poznání. Postupně získávají jistotu, že problémy mohou řešit samostatně nebo ve spolupráci s ostatními. |
| Děti vnímají krásu v běžných věcech – v čistém vyžehleném prádle, v přehledně uložených věcech nebo v barevných vzorovaných látkách. Rozvíjejí cit pro harmonii, pořádek a vzhled prostředí. Při zdobení, tvoření nebo aranžování poznávají, že estetika a péče jdou ruku v ruce a že krásné prostředí vzniká z jemnosti, péče a radosti z tvořivosti. |
| Děti se učí používat fotoaparát k pořízení snímků v budově mateřské školy a fotografie dále využívají při tvorbě jejího nákresu. |