Domácnost / II. Blok

Motivace a náměty ke společné činnosti

Vyberte tolik a takové aktivity, které odpovídají věku a schopnostem dětí.

„Protože si v naší domácnosti hrajeme už celý týden, oblečení panenek a hadříky jsou ušmudlané. Vypadá to na velké prádlo.“

  • Zeptáme se dětí, jestli vědí, co to znamená, když se dělá velké prádlo a jestli doma s praním, věšením či skládáním prádla pomáhají.

  • Přečteme si knihu Velké prádlo.

  • Zeptáme se dětí, jestli doma věší prádlo podobně. Co děláme stejně? A co jinak? Kdo s prádlem v knížce nepomáhal? apod.

  • Zkusíme si pověsit prádlo stejně jako v knížce. Natáhneme si prádelní šnůru a pokusíme si vzpomenout, jak šlo prádlo za sebou. Společně věšíme prádlo na připravenou šnůru s obrázky z pomůcky VELKÉ PRÁDLO.

  • Podíváme se na šnůru s prádlem a zjišťujeme: Co visí mezi …?  Co je vpravo vedle…? Co je poslední/první? apod. Mladších dětí se ptáme na barvy oblečení.

  • Zahrajme si s prádlem Kimovu hru. Na šnůře visí prádlo. Děti si šnůru s prádlem prohlédnou a pak zavřou oči. Paní učitelka odebere nějaké oblečení. Co nám ze šnůry zmizelo? Nebo můžeme některé kusy oblečení prohodit a zeptat se: Co se na šnůře změnilo?

  • Zahrajeme si paměťovou hru: “Maminka na šnůru pověsila“. Po kruhu děti opakují větu: Maminka na šnůru pověsila …a přidají nějaký kus oblečení. Příklad: První dítě: Maminka na šnůru pověsila tričko. Druhé dítě: Maminka na šnůru pověsila tričko a kalhoty. Další dítě: Maminka na šnůru pověsila tričko, kalhoty a ponožku…atd.

„A teď si uděláme velké prádlo přímo ve školce.“

  • Doprostřed kroužku postavíme pytel se “špinavým prádlem“. V pytli na špinavé prádlo jsou ale i věci, které tam vůbec nepatří jako jsou knížky, hračky, nádobí apod. Budeme vyndávat věci z pytle a třídit na hromádky. Pro hromádky pak hledáme slovo nadřazené, případně hledáme další věci, které by do hromádek mohly patřit, tvoříme slova podřazená. 

  • Zahrajeme si obdobu hry Všechno lítá, co peří má. Všechno co do pračky patří je...

  • Hromádku se špinavým prádlem ještě dále roztřídíme na tmavé a světlé a na to, co do pračky nepatří. Prohlédneme si a vysvětlíme piktogramy s pomůckou SYMBOLY PRANÍ.

  • Zahrajeme si s dětmi na pračku. Čáry máry pod kočáry, ať tu nemám dětičky, ale dvě velké pračky. Děti se posadí do dvou kruhů. Do jednoho kruhu dáme světlé a do druhé tmavé prádlo. Zapínám knoflík START a prádlo začíná v pračce poskakovat a mele se dokola. Děti začnou prádlo přehazovat z ruky do ruky a opatrně mezi sebou. Natéká voda. Paní učitelka jemně postříká děti rozstřikovačem na květiny. Musíme přidat prášek. Paní učitelka nafouká do pračky bublinky z bublifuku. Ždímáme. Děti posílají oblečení po kruhu co nejrychleji. Dopráno.

  • Prádlo s dětmi pověsíme na připravenou šnůru. Co přispívá k tomu, aby prádlo rychle uschlo?  Rozdáme dětem žluté a modré stuhy a zahrajte si na slunce a vítr, kdy děti improvizují na hudbu.

  • Ukážeme dětem, jak se suché prádlo skládá do košíku.

  • Společně roztřídíme ponožky. Paní učitelka dá každému dítěti jednu ponožku. Vyzve je, aby chodily po třídě a na smluvený signál co nejrychleji utvoří správné páry ponožek.

  • Srovnáme postup praní dříve a nyní. Jaké domácí spotřebiče nám dnes pomáhají s praním a sušením prádla? (pomůcka DOMÁCÍ SPOTŘEBIČE). Můžeme si říct, jaké další spotřebiče jsou doma na elektřinu, co nesmíme nikdy sami zapínat, jak se musíme chovat, když pracujeme s elektrickým spotřebičem nebo nářadím a jak v domácnosti šetříme energií.

  • I dnes musíme někdy něco přeprat v ruce, a tak si ukážeme postup ručního praní s pomůckou RUČNÍ PRANÍ. Popíšeme si činnosti, které jsou na obrázcích. Jednotlivé činnosti si prakticky ukážeme. Pokud máme karty rozstříhané, seřadíme je ve správné posloupnosti a povíme si, co by se stalo, kdybychom některý krok pracovního postupu vynechali. Postup ručního praní umístíme do centra k prostoru, kde si děti mohou přepírat malé kousky látek a oblečení na panenky. Zopakujeme si bezpečností pravidla práce s vodou a nutnost vodou šetřit. 

„A protože už víme, jak na to, zítra si v naší domácnosti můžeme postupně vyzkoušet ruční praní a vyprat, co je potřeba.”