Domácnost / II. Blok
Motivace a náměty ke společné činnosti

Vyberte tolik a takové aktivity, které odpovídají věku a schopnostem dětí.
„Protože si v naší domácnosti hrajeme už celý týden, oblečení panenek a hadříky jsou ušmudlané. Vypadá to na velké prádlo.“
Zeptáme se dětí, jestli vědí, co to znamená, když se dělá velké prádlo a jestli doma s praním, věšením či skládáním prádla pomáhají.
Přečteme si knihu Velké prádlo.
Zeptáme se dětí, jestli doma věší prádlo podobně. Co děláme stejně? A co jinak? Kdo s prádlem v knížce nepomáhal? apod.
Zkusíme si pověsit prádlo stejně jako v knížce. Natáhneme si prádelní šnůru a pokusíme si vzpomenout, jak šlo prádlo za sebou. Společně věšíme prádlo na připravenou šnůru s obrázky z pomůcky VELKÉ PRÁDLO.
Podíváme se na šnůru s prádlem a zjišťujeme: Co visí mezi …? Co je vpravo vedle…? Co je poslední/první? apod. Mladších dětí se ptáme na barvy oblečení.
Zahrajme si s prádlem Kimovu hru. Na šnůře visí prádlo. Děti si šnůru s prádlem prohlédnou a pak zavřou oči. Paní učitelka odebere nějaké oblečení. Co nám ze šnůry zmizelo? Nebo můžeme některé kusy oblečení prohodit a zeptat se: Co se na šnůře změnilo?
Zahrajeme si paměťovou hru: “Maminka na šnůru pověsila“. Po kruhu děti opakují větu: Maminka na šnůru pověsila …a přidají nějaký kus oblečení. Příklad: První dítě: Maminka na šnůru pověsila tričko. Druhé dítě: Maminka na šnůru pověsila tričko a kalhoty. Další dítě: Maminka na šnůru pověsila tričko, kalhoty a ponožku…atd.
„A teď si uděláme velké prádlo přímo ve školce.“
Doprostřed kroužku postavíme pytel se “špinavým prádlem“. V pytli na špinavé prádlo jsou ale i věci, které tam vůbec nepatří jako jsou knížky, hračky, nádobí apod. Budeme vyndávat věci z pytle a třídit na hromádky. Pro hromádky pak hledáme slovo nadřazené, případně hledáme další věci, které by do hromádek mohly patřit, tvoříme slova podřazená.
Zahrajeme si obdobu hry Všechno lítá, co peří má. Všechno co do pračky patří je...
Hromádku se špinavým prádlem ještě dále roztřídíme na tmavé a světlé a na to, co do pračky nepatří. Prohlédneme si a vysvětlíme piktogramy s pomůckou SYMBOLY PRANÍ.
Zahrajeme si s dětmi na pračku. Čáry máry pod kočáry, ať tu nemám dětičky, ale dvě velké pračky. Děti se posadí do dvou kruhů. Do jednoho kruhu dáme světlé a do druhé tmavé prádlo. Zapínám knoflík START a prádlo začíná v pračce poskakovat a mele se dokola. Děti začnou prádlo přehazovat z ruky do ruky a opatrně mezi sebou. Natéká voda. Paní učitelka jemně postříká děti rozstřikovačem na květiny. Musíme přidat prášek. Paní učitelka nafouká do pračky bublinky z bublifuku. Ždímáme. Děti posílají oblečení po kruhu co nejrychleji. Dopráno.
Prádlo s dětmi pověsíme na připravenou šnůru. Co přispívá k tomu, aby prádlo rychle uschlo? Rozdáme dětem žluté a modré stuhy a zahrajte si na slunce a vítr, kdy děti improvizují na hudbu.
Ukážeme dětem, jak se suché prádlo skládá do košíku.
Společně roztřídíme ponožky. Paní učitelka dá každému dítěti jednu ponožku. Vyzve je, aby chodily po třídě a na smluvený signál co nejrychleji utvoří správné páry ponožek.
Srovnáme postup praní dříve a nyní. Jaké domácí spotřebiče nám dnes pomáhají s praním a sušením prádla? (pomůcka DOMÁCÍ SPOTŘEBIČE). Můžeme si říct, jaké další spotřebiče jsou doma na elektřinu, co nesmíme nikdy sami zapínat, jak se musíme chovat, když pracujeme s elektrickým spotřebičem nebo nářadím a jak v domácnosti šetříme energií.
I dnes musíme někdy něco přeprat v ruce, a tak si ukážeme postup ručního praní s pomůckou RUČNÍ PRANÍ. Popíšeme si činnosti, které jsou na obrázcích. Jednotlivé činnosti si prakticky ukážeme. Pokud máme karty rozstříhané, seřadíme je ve správné posloupnosti a povíme si, co by se stalo, kdybychom některý krok pracovního postupu vynechali. Postup ručního praní umístíme do centra k prostoru, kde si děti mohou přepírat malé kousky látek a oblečení na panenky. Zopakujeme si bezpečností pravidla práce s vodou a nutnost vodou šetřit.
„A protože už víme, jak na to, zítra si v naší domácnosti můžeme postupně vyzkoušet ruční praní a vyprat, co je potřeba.”