Domácnost / II. Blok
Skupinové a individuální činnosti k tématu

OD PONOŽEK PO ČEPICI
Děti si v tomto bloku mimo jiné zkouší nejrůznější činností spojené s šitím a oblečením. Kromě praní a drobných oprav oblečení, které již mají k dispozici, jim nabídneme možnost tvořit své vlastní návrhy oděvů. Děti tvoří návrhy jak kresbou na papír, tak pomocí malých kousků látek. Navrhují celé oděvy i vzor látek, třeba pomocí tiskátek, kdy si vyzkoušíme střídání tvaru podle určitého vzorce. Vyrábět mohou i oděvní doplněk, vyzkoušíme si zapínání zipů, knoflíčků, dělání uzlíků a mašliček. Tyto činnosti rozvíjí tvořivos,t ale také jemnou motoriku a schopnost sebeobsluhy. Nad obrázky si vyprávíme, jaké oblečení se hodí pro určitou příležitost.
Využijeme pomůcek PŘIŘAĎ LÁTKU a VYŠÍVÁME. Pomůcku VELKÉ PRÁDLO můžeme použít pro třídění oblečení na letní a zimní. Vymýšlíme další kusy oblečení, které se hodí do zimy nebo léta. Další pomůcky k využití v tomto bloku jsou PŮLENÉ OBRÁZKY - OBLEČENÍ, DOMINO - PONOŽKY, PEXESO - OBLEČENÍ, omalovánky VYBARVI ŠATY a POKRAČUJ V ŘADĚ - OBLEČENÍ.





NÁŘADÍ A NÁDOBÍ
Práce s nářadím v tomto bloku je velmi lákavá. Pracovní plocha ponku je omezená, proto ukážeme dětem činnosti, které mohou s nářadím vykonávat i mimo něj. Kromě dotažení nejrůznějších šroubků budeme měřit a porovnávat. Porovnáme skládací metr s krejčovským a zkoušíme měřit různé předměty ve třídě. Pozorujeme, že oba měří stejně, i když vypadají jinak a používají se odlišným způsobem. Děti zjišťují, na co se který metr hodí víc, co nelze měřit skládacím metrem, jak velké jsou věci, které denně používáme. Děti si o měření tvoří své vlastní záznamy. Pomůcky k využití v této části jsou: CO K SOBĚ PATŘÍ - NÁŘADÍ, KOLIK CO MĚŘÍ a NAJDI V ŘADĚ ROZDÍL - NÁŘADÍ. Pokud by někomu bylo téma nářadí příliš vzdálené, použijeme variantu NAJDI V ŘADĚ ROZDÍL - NÁDOBÍ.



POMOCNÍCI V DOMÁCNOSTI
Mnohdy si ani neuvědomujeme, kolik máme kolem sebe pomocníků v podobě domácích spotřebičů. Pokud nám to bezpečnostní a hygienické podmínky dovolí, uděláme si průzkum školkou a vyfotíme si všechny spotřebiče ve školce. Fotky si prohlédneme a povíme si, k čemu který spotřebič slouží. Uděláme si nákres průřezu školky a vložíme do něj fotografie. Nákres budovy školky doplníme kresbou a jednoslovnými popisky. Kde je spotřebičů nejvíce, kdo je používá, jaké stejné máme doma. Pomůcky, které se hodí při rozvoji poznání o domácích spotřebičích, jsou: DOMÁCÍ SPOTŘEBIČE, SUDOKU - DOMÁCÍ SPOTŘEBIČE, U NÁS DOMA a SLABIKOVÁNÍ - DOMÁCÍ SPOTŘEBIČE.





