Domácnost / III. Blok
Klíčové kompetence a jejich rozvoj v námětovém centru Domácnost (RVP PV 2025)

Klíčové kompetence a očekávané výsledky učení v tomto bloku vycházejí z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (MŠMT, 2025).
klíčové kompetence | konkretizace |
|---|---|
Kompetence k učení | Děti se učí prostřednictvím pozorování a vlastních zkušeností. Sledují, co rostliny potřebují k životu, jak reagují na světlo a vodu nebo jak se mění, když o ně není postaráno. Přemýšlejí, proč zvíře potřebuje pravidelně jíst a pít, proč je důležité zalévat květinu nebo odstraňovat její suché listy. |
Kompetence komunikační | Při společné práci děti sdílejí své postřehy, pocity a poznatky. Povídají si o tom, co jejich zvířátko potřebuje, jak se rostlinám daří nebo jaké vůně bylinek cítí. |
Kompetence k občanství | Děti si vytvářejí pozitivní vztah k přírodě a k prostředí, ve kterém žijí. Učí se, že voda, vzduch a rostliny jsou důležité pro všechny živé tvory a že jejich ochrana začíná malými každodenními kroky jako zalít květinu, neplýtvat vodou nebo třídit odpad. |
| Děti se učí zodpovědnosti a ohleduplnosti. Vnímají, že zvíře i rostlina jsou živé organismy, které potřebují péči a pozornost. |
| Děti samostatně přicházejí s nápady, jak o zvířátka a rostliny lépe pečovat nebo jak využít zbylé materiály při tvoření. Učí se organizovat svou práci, rozdělit si úkoly, plánovat a dokonči, co začaly. |
| Děti přemýšlejí o tom, jak si poradit v běžných situacích, které při péči o živé tvory nastanou. Co udělat, když rostlina uvadá, když se zvířátku rozsype krmení nebo když potřebují vymyslet systém třídění odpadu ve třídě. Zkoušejí různé postupy, radí se s ostatními a učí se, že trpělivost a vlastní nápady pomáhají překonat překážky. |
| Děti vnímají krásu přírody a vlastních výtvorů. Učí se, že péče a estetika spolu souvisí a že upravený koutek pro zvířátko, čistý květináč nebo barevný obal z recyklovaného materiálu mohou být krásné i užitečné zároveň. Při tvoření a zdobení projevují fantazii, tvořivost a radost z vlastní práce. |
| Děti využívají technologie (tablet) k tvorbě vlastního sdílení. Dokáží vybrat a uspořádat důležité informace z různých zdrojů a převést je do srozumitelné podoby. Rozvíjejí orientaci v informacích, posuzování jejich důležitosti a schopnost vyjádřit své poznatky. |