Domácnost / III. Blok

Klíčové kompetence a jejich rozvoj v námětovém centru Domácnost (RVP PV 2025)

Klíčové kompetence a očekávané výsledky učení v tomto bloku vycházejí z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (MŠMT, 2025).

klíčové kompetence

konkretizace

Kompetence k učení

Děti se učí prostřednictvím pozorování a vlastních zkušeností. Sledují, co rostliny potřebují k životu, jak reagují na světlo a vodu nebo jak se mění, když o ně není postaráno. Přemýšlejí, proč zvíře potřebuje pravidelně jíst a pít, proč je důležité zalévat květinu nebo odstraňovat její suché listy.
Učí se hledat odpovědi, zkoušet různé postupy a objevovat, že poznání přichází z vlastní činnosti a pečlivého pozorování.

Kompetence komunikační

Při společné práci děti sdílejí své postřehy, pocity a poznatky. Povídají si o tom, co jejich zvířátko potřebuje, jak se rostlinám daří nebo jaké vůně bylinek cítí.
Učí se naslouchat ostatním, formulovat otázky a popisovat své pozorování. Při rozhovorech i hře si rozšiřují slovní zásobu o pojmy spojené s přírodou, péčí, bylinkami nebo recyklací a získávají jistotu v komunikaci s dětmi i dospělými.

Kompetence k občanství
a udržitelnosti


Děti si vytvářejí pozitivní vztah k přírodě a k prostředí, ve kterém žijí. Učí se, že voda, vzduch a rostliny jsou důležité pro všechny živé tvory a že jejich ochrana začíná malými každodenními kroky jako zalít květinu, neplýtvat vodou nebo třídit odpad.
Při společné recyklaci poznávají, že věci mohou získat nový život, a učí se, že i malé rozhodnutí může mít velký význam pro naši planetu.


Kompetence osobnostní
a sociální

Děti se učí zodpovědnosti a ohleduplnosti. Vnímají, že zvíře i rostlina jsou živé organismy, které potřebují péči a pozornost.
Při společných činnostech se střídají, pomáhají si, respektují pravidla a společně sledují, jak jejich péče přináší výsledky. Rozvíjejí trpělivost, empatii i radost z toho, že dokážou být prospěšní.


Kompetence k podnikavosti
a pracovní

Děti samostatně přicházejí s nápady, jak o zvířátka a rostliny lépe pečovat nebo jak využít zbylé materiály při tvoření. Učí se organizovat svou práci, rozdělit si úkoly, plánovat a dokonči, co začaly.
Při recyklaci rozvíjejí tvořivost a zjišťují, že z obyčejných věcí může vzniknout něco užitečného nebo krásného. Učí se vážit si vlastní práce i úsilí ostatních.


Kompetence
k řešení problémů

Děti přemýšlejí o tom, jak si poradit v běžných situacích, které při péči o živé tvory nastanou. Co udělat, když rostlina uvadá, když se zvířátku rozsype krmení nebo když potřebují vymyslet systém třídění odpadu ve třídě. Zkoušejí různé postupy, radí se s ostatními a učí se, že trpělivost a vlastní nápady pomáhají překonat překážky.


Kompetence kulturní

Děti vnímají krásu přírody a vlastních výtvorů. Učí se, že péče a estetika spolu souvisí a že upravený koutek pro zvířátko, čistý květináč nebo barevný obal z recyklovaného materiálu mohou být krásné i užitečné zároveň. Při tvoření a zdobení projevují fantazii, tvořivost a radost z vlastní práce.


Kompetence digitální

Děti využívají technologie (tablet) k tvorbě vlastního sdílení. Dokáží vybrat a uspořádat důležité informace z různých zdrojů a převést je do srozumitelné podoby. Rozvíjejí orientaci v informacích, posuzování jejich důležitosti a schopnost vyjádřit své poznatky.