Zelení kamarádi

Vybereme vhodné pokojové rostliny, které přineseme do centra. Na každý květináč s rostlinou připevníme kartičku se jménem rostliny spolu s instrukcemi, jak o ni pečovat. S dětmi si novinku v centru ukážeme, vysvětlíme si význam, jaký mají pokojové rostliny v našich obydlích, proč je pěstujeme. Naše nové rostliny pojmenujeme, vysvětlíme si, co budou od nás ke spokojenému růstu potřebovat a umístíme plakátek PÉČE O ROSTLINU. Tyto úkony si pak mezi sebou rozdělíme jako služby. Nyní můžeme dětem rozdat předem připravený nadepsaný záznamový list o rostlinách. Je na nás, jak tento list pojmeme, zda bude věnován pouze jedné konkrétní rostlině nebo pokojovým rostlinám všeobecně. V záznamovém listu můžeme v čase zapisovat četnost zalévání, kondici rostliny, její růst apod. Nebo můžeme společně vytvořit pro každou rostlinku arch s informacemi o tom, jaký druh péče jí svědčí, jaké stanoviště potřebuje, aby prospívala. Zdrojem informací bude naše pozorování, encyklopedie a příručky pro pěstitele. V rámci tohoto tématu můžeme využít například tituly: Také mám svou pokojovku, Ruce v hlíně, Porozuměj řeči rostlin, Malý zahradník. Pozorování rostlin je časově náročnější, a proto si rostlinky ve třídě ponecháme i po změně námětu centra a pokračujeme v péči o ně. Nenáročnou rostlinou, která je zároveň svým vzhledem velmi atraktivní, je řasokoule. Vyprávění o pokojových rostlinách obohatíme právě ukázkou této zajímavosti, kterou si děti mohou i osahat v dlaních, pohrát si s ní a dozvědět se o tom, co potřebuje k životu a v čem se liší od běžných „pokojovek“. S dětmi přemýšlíme, proč jsou rostliny naší domácnosti užitečné, a vyzkoušíme pokus, na kterém si předvedeme, jak rostliny uvolňují vodu.

Cíle: 
U dětí rozvíjíme vztah k přírodě. Rozvíjíme vnímání základních potřeb živých organismů a chápání odpovědnosti. Děti se učí praktické dovednosti a rozvíjí své estetické cítění. Rozšiřujeme slovní zásobu a schopnost domluvit se na nutných pracovních úkonech při péči o rostliny.  Při pokusech rozvíjíme trpělivost a systematičnost.