Domácnost / IV. Blok
Klíčové kompetence a jejich rozvoj v námětovém centru Domácnost (RVP PV 2025)

Klíčové kompetence a očekávané výsledky učení v tomto bloku vycházejí z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (MŠMT, 2025).
klíčové kompetence | konkretizace |
|---|---|
Kompetence k učení | Děti se učí prostřednictvím vlastního prožívání, pozorování a srovnávání. Poznávají rozdíly mezi tím, jak lidé dříve žili, komunikovali či uchovávali vzpomínky, a jak to děláme dnes. Přemýšlejí o tom, proč si lidé fotografie schovávají, jaké příběhy mohou vyprávět a co se z nich dá naučit. Při vytváření rodinného alba, psaní dopisu nebo třídění fotografií se učí trpělivosti, pečlivosti i radosti z poznávání nových souvislostí. |
Kompetence komunikační | Děti sdílejí své zážitky, mluví o členech rodiny, o svých prarodičích i vzpomínkách, které mají uložené na fotografiích. Učí se naslouchat ostatním, klást otázky a reagovat na příběhy druhých. |
Kompetence k občanství | Děti poznávají, že uchovávání vzpomínek i předmětů z minulosti je způsob, jak si vážit práce a života předchozích generací. Učí se chápat souvislosti mezi minulostí, přítomností a budoucností a vnímat, že každý člověk je součástí širšího společenství. |
| Děti posilují vztah ke své rodině i k sobě samým. Uvědomují si, že každý člověk má své blízké, své vzpomínky a emoce, které k životu patří. Při práci s rodinným albem či při rozhovorech o předcích prožívají pocit sounáležitosti a hrdosti na to, odkud pocházejí. |
| Děti vytvářejí vlastní projekty jako jsou stránky do alba, psané dopisy, rámečky na fotografie nebo koláže starých a nových věcí. Při práci si rozdělují úkoly, plánují postup a dokončují, co začaly. |
| Děti hledají cesty, jak se domluvit, jak odeslat dopis nebo jak správně využít novou technologii. Zjišťují, že existuje více způsobů, jak něco udělat – napsat zprávu, zavolat nebo poslat pohled. |
| Děti objevují, že minulost a současnost se mohou prolínat. Učí se vnímat krásu starých fotografií, rukopisů i rodinných památek. Při tvoření alb, pohledů a dopisů rozvíjejí estetické cítění a pochopení, že vzpomínky mohou mít podobu malby, obrazu či příběhu. |
| Děti se přirozeně seznamují s moderními technologiemi a jejich využitím. Učí se, že digitální zařízení mohou sloužit k uchování vzpomínek, ke sdílení radosti i ke komunikaci. |