Domácnost / IV. Blok

Klíčové kompetence a jejich rozvoj v námětovém centru Domácnost (RVP PV 2025)

Klíčové kompetence a očekávané výsledky učení v tomto bloku vycházejí z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (MŠMT, 2025).

klíčové kompetence

konkretizace

Kompetence k učení

Děti se učí prostřednictvím vlastního prožívání, pozorování a srovnávání. Poznávají rozdíly mezi tím, jak lidé dříve žili, komunikovali či uchovávali vzpomínky, a jak to děláme dnes. Přemýšlejí o tom, proč si lidé fotografie schovávají, jaké příběhy mohou vyprávět a co se z nich dá naučit. Při vytváření rodinného alba, psaní dopisu nebo třídění fotografií se učí trpělivosti, pečlivosti i radosti z poznávání nových souvislostí.

Kompetence komunikační

Děti sdílejí své zážitky, mluví o členech rodiny, o svých prarodičích i vzpomínkách, které mají uložené na fotografiích. Učí se naslouchat ostatním, klást otázky a reagovat na příběhy druhých.
Při hře na telefonování, psaní dopisů či popisování snímků rozvíjejí porozumění psanému i mluvenému textu, učí se využívat jazyk jako prostředek porozumění, kontaktu i vyjádření emocí.

Kompetence k občanství
a udržitelnosti


Děti poznávají, že uchovávání vzpomínek i předmětů z minulosti je způsob, jak si vážit práce a života předchozích generací. Učí se chápat souvislosti mezi minulostí, přítomností a budoucností a vnímat, že každý člověk je součástí širšího společenství.
Při činnostech, kde objevují staré předměty, mluví o tom, jak se svět mění, jak technologie usnadňují život, ale i proč je důležité vážit si starých věcí a uchovávat vzpomínky.


Kompetence osobnostní
a sociální

Děti posilují vztah ke své rodině i k sobě samým. Uvědomují si, že každý člověk má své blízké, své vzpomínky a emoce, které k životu patří. Při práci s rodinným albem či při rozhovorech o předcích prožívají pocit sounáležitosti a hrdosti na to, odkud pocházejí.
Při diskuzi o emocích se učí rozpoznávat a pojmenovávat, co prožívají – smutek, radost, hrdost, překvapení. Učí se, že všechny emoce jsou přirozené a že je důležité o nich mluvit a naslouchat druhým.


Kompetence k podnikavosti
a pracovní

Děti vytvářejí vlastní projekty jako jsou stránky do alba, psané dopisy, rámečky na fotografie nebo koláže starých a nových věcí. Při práci si rozdělují úkoly, plánují postup a dokončují, co začaly.
Rozvíjejí tvořivost i schopnost samostatně rozhodovat o tom, jak jejich práce bude vypadat. Učí se vážit si výsledků své práce a respektovat práci druhých.


Kompetence
k řešení problémů

Děti hledají cesty, jak se domluvit, jak odeslat dopis nebo jak správně využít novou technologii. Zjišťují, že existuje více způsobů, jak něco udělat – napsat zprávu, zavolat nebo poslat pohled.
Učí se přemýšlet, který způsob je pro danou situaci nejvhodnější, a postupně rozvíjejí schopnost samostatně se rozhodovat i v běžných životních situacích.


Kompetence kulturní

Děti objevují, že minulost a současnost se mohou prolínat. Učí se vnímat krásu starých fotografií, rukopisů i rodinných památek. Při tvoření alb, pohledů a dopisů rozvíjejí estetické cítění a pochopení, že vzpomínky mohou mít podobu malby, obrazu či příběhu.
Vnímají, že kulturní dědictví se může předávat slovy, obrázky i digitální podobou.


Kompetence digitální

Děti se přirozeně seznamují s moderními technologiemi a jejich využitím. Učí se, že digitální zařízení mohou sloužit k uchování vzpomínek, ke sdílení radosti i ke komunikaci.
Při práci s tabletem, fotoaparátem či telefonem poznávají základní principy digitální komunikace, učí se, že technologie jsou nástrojem, který je potřeba používat s ohledem a respektem. Rozvíjejí schopnost orientovat se v digitálním světě na úrovni odpovídající jejich věku, vnímat jeho možnosti i rizika a chápat, že fotografie, zprávy či videa mohou mít trvalou hodnotu.