Domácnost / IV. Blok
Motivace a náměty ke společné činnosti

Vyberte tolik a takové aktivity, které odpovídají věku a schopnostem dětí.
Postavíme s dětmi během ranních her město a opodál menší vesnici s lesem a statkem.
„Dnes jsme společně postavili velkou stavbu. Mně by se moc líbilo bydlet v tomto malém domečku u řeky. Chodila bych k řece pozorovat vlnky a krmit kačeny.“
Prohlédneme si s dětmi stavbu a zeptáme se, kde by chtěly bydlet a proč.
Jaké jsou rozdíly mezi městem a vesnicí? Jaké je uspořádání vesnic a měst a jak se liší velikostí? Jaké budovy najdeme jen ve městě a jaké jen na vesnici?
Prohlédneme si a roztřídíme obrázky z pomůcky VESNICE A MĚSTO.
Pustíme nebo předvedeme zvuky města a vesnice. Děti hádají, o jaký zvuk se jedná a přiřazují ho k městu nebo vesnici.
Jestlipak víme, ve kterém městě bydlíme my? Jak se jmenuje ulice, ve které bydlíš? Proč je důležité znát svoji adresu?
Přestože my bydlíme ve městě, jezdíme mimo město na výlety, na chalupu, nebo na návštěvu k babičce a dědovi. Co se vám líbí na venkovském životě? Napadnou nás výhody, ale i nevýhody bydlení daleko od města?
Dům na vesnici má kromě pokojů většinou i sklep a půdu, kde se toho dá spoustu objevit. Najdeme tu věci, které už nepoužíváme, přitom byly v minulosti běžnou součástí života. Ukážeme si některé staré věci a necháme děti hádat jejich použití.


Prohlédneme si obrázky starých věcí z pomůcky VĚCI ZE STARÝCH ČASŮ a zkoušíme přijít na jejich nástupce v dnešní době. Vysvětlíme si, jak se nástroje používaly, a vyprávěním zavedeme děti do doby mládí našich prarodičů. Lépe tak poznáme, jak žili a jak vypadal svět, který je obklopoval.
Protože dnes už málo rodin žije pohromadě s prarodiči, nevidíme se s nimi tak často. Jak můžeme zůstat v kontaktu, když třeba babička s dědou nemají internet?
„Většina z nás bydlíme tam, kde jsme se narodili. Obydlí máme přizpůsobená svým potřebám a vystavěné z materiálů, které jsou v dané oblasti dostupné. Lidé na světě bydlí velmi různě.“
Přečteme si knížku Kde bydlíme. U každého obrázku se zamyslíme nad tím, kdo asi v domě bydlí a kde by se dům mohl nacházet. Vzdálená místa si ukážeme na mapě.
Zahrajeme si s pomůckou POD LUPOU - KDE BYDLÍME, kde máme obrázky šesti obydlí. Připevníme obrázky po třídě a necháme děti, aby si rozmyslely, kde by chtěly bydlet. Paní učitelka dá 6 klíčů prvním šesti dětem a vyzve je, aby si po zaznění zvonečku vybraly jedno obydlí, kde by chtěly bydlet. „Než zazvoní zvoneček, najdi si svůj domeček.“ Šest dětí s klíčem si jde “odemknout“ vybraný domeček a řeknou nám, proč si vybraly právě ten. Zůstanou sedět u daného domečku a paní učitelka předá klíče dalším dětem. Po vystřídání všech dětí a rozdělení se do domečků si můžeme zahrát Škatulata batulata.
Různá obydlí a s nimi spojený způsob života můžeme dětem přiblížit s knihou Jak bydlí děti celého světa.
Kdybychom šli k někomu na návštěvu, jak se budeme chovat?
Zkusíme s dětmi přijít na podstatu přísloví: Všude dobře, doma nejlíp.
„Aby nám to do příštího víkendu, kdy se zase uvidíme s prarodiči, rychle uteklo, upečeme si jablka v županu jako s babičkou, zajdeme s dědou na ryby, a kdyby se nám přeci jen začalo stýskat, v naší domácnosti bude k dispozici telefon a možnost napsat dopis nebo pohled.“