Domácnost / IV. Blok

Motivace a náměty ke společné činnosti

Vyberte tolik a takové aktivity, které odpovídají věku a schopnostem dětí.

Postavíme s dětmi během ranních her město a opodál menší vesnici s lesem a statkem.
„Dnes jsme společně postavili velkou stavbu. Mně by se moc líbilo bydlet v tomto malém domečku u řeky. Chodila bych k řece pozorovat vlnky a krmit kačeny.“

  • Prohlédneme si s dětmi stavbu a zeptáme se, kde by chtěly bydlet a proč.

  • Jaké jsou rozdíly mezi městem a vesnicí? Jaké je uspořádání vesnic a měst a jak se liší velikostí? Jaké budovy najdeme jen ve městě a jaké jen na vesnici? 

  • Prohlédneme si a roztřídíme obrázky z pomůcky VESNICE A MĚSTO.

  • Pustíme nebo předvedeme zvuky města a vesnice. Děti hádají, o jaký zvuk se jedná a přiřazují ho k městu nebo vesnici.

  • Jestlipak víme, ve kterém městě bydlíme my? Jak se jmenuje ulice, ve které bydlíš? Proč je důležité znát svoji adresu?

  • Přestože my bydlíme ve městě, jezdíme mimo město na výlety, na chalupu, nebo na návštěvu k babičce a dědovi. Co se vám líbí na venkovském životě? Napadnou nás výhody, ale i nevýhody bydlení daleko od města?

  • Dům na vesnici má kromě pokojů většinou i sklep a půdu, kde se toho dá spoustu objevit. Najdeme tu věci, které už nepoužíváme, přitom byly v minulosti běžnou součástí života. Ukážeme si některé staré věci a necháme děti hádat jejich použití.

  • Prohlédneme si obrázky starých věcí z pomůcky VĚCI ZE STARÝCH ČASŮ a zkoušíme přijít na jejich nástupce v dnešní době. Vysvětlíme si, jak se nástroje používaly, a vyprávěním zavedeme děti do doby mládí našich prarodičů. Lépe tak poznáme, jak žili a jak vypadal svět, který je obklopoval. 

  • Protože dnes už málo rodin žije pohromadě s prarodiči, nevidíme se s nimi tak často. Jak můžeme zůstat v kontaktu, když třeba babička s dědou nemají internet? 

„Většina z nás bydlíme tam, kde jsme se narodili. Obydlí máme přizpůsobená svým potřebám a vystavěné z materiálů, které jsou v dané oblasti dostupné. Lidé na světě bydlí velmi různě.“

  • Přečteme si knížku Kde bydlíme. U každého obrázku se zamyslíme nad tím, kdo asi v domě bydlí a kde by se dům mohl nacházet. Vzdálená místa si ukážeme na mapě.

  • Zahrajeme si s pomůckou POD LUPOU - KDE BYDLÍME, kde máme obrázky šesti obydlí. Připevníme obrázky po třídě a necháme děti, aby si rozmyslely, kde by chtěly bydlet. Paní učitelka dá 6 klíčů prvním šesti dětem a vyzve je, aby si po zaznění zvonečku vybraly jedno obydlí, kde by chtěly bydlet. „Než zazvoní zvoneček, najdi si svůj domeček.“ Šest dětí s klíčem si jde “odemknout“ vybraný domeček a řeknou nám, proč si vybraly právě ten. Zůstanou sedět u daného domečku a paní učitelka předá klíče dalším dětem. Po vystřídání všech dětí a rozdělení se do domečků si můžeme zahrát Škatulata batulata.

  • Různá obydlí a s nimi spojený způsob života můžeme dětem přiblížit s knihou Jak bydlí děti celého světa.

  • Kdybychom šli k někomu na návštěvu, jak se budeme chovat?

  • Zkusíme s dětmi přijít na podstatu přísloví: Všude dobře, doma nejlíp.

„Aby nám to do příštího víkendu, kdy se zase uvidíme s prarodiči, rychle uteklo, upečeme si jablka v županu jako s babičkou, zajdeme s dědou na ryby, a kdyby se nám přeci jen začalo stýskat, v naší domácnosti bude k dispozici telefon a možnost napsat dopis nebo pohled.“