POMŮCKA
Číselné karty
Obsah pomůcky:
1 A4 oboustranná
Rozvíjíme:
V široké nabídce možností práce s touto pomůckou rozvíjíme především matematickou gramotnost a jemnou motoriku. Čísla a číselnou řadu je třeba dětem předkládat ve spojení s počtem předmětů či osob. Dítě by mělo číslo chápat jako nositele množství, pořadí, velikosti či části celku a číselnou řadu neodříkat jen jako básničku.



Číselné karty
Možnosti práce s pomůckou:
Hromádky
Děti mohou pracovat samostatně nebo ve dvojicích. Rozdáme si číselné karty a požádáme děti:
Do všech koutů zajděte a tolik věcí, co na kartičce číslo/puntíků je, přineste. Děti si prohlédnou číselnou kartu a vytvoří hromádku z libovolných předmětů v počtu, jaký je na kartičce. Úkol můžeme ztížit tím, že předměty v jedné hromádce nemají být stejné.

S hromádkami pak dále pracujeme:
Přidej k této hromádce tolik, aby…
O kolik více předmětů je v této hromádce?
Uber, aby bylo předmětů …
Kolik je to dohromady?
Kolik zbylo?
Upravte tyto dvě hromádky, aby byly stejné.
Ztracená čísla
Po třídě schováme číselné karty. Děti se je vydají hledat. Kdo kartičku najde, vrátí se s ní do kroužku a kartičku nikomu neukazuje. Když se všichni zase sejdeme v kroužku, děti postupně vytleskávají číslo/počet puntíků na kartičce a ostatní hádají, jaké číslo našel.
Číselné cestičky
K této aktivitě potřebujeme nejprve na zem rozestavit několik řad obručí a do každé umístit číselnou kartu. Děti dostanou kartu, na které bude několik čísel - tedy trasa, pomocí které děti projdou cestu obručemi. Děti prochází jednu obruč za druhou, vždy vkročí do té obruče, jejíž číslo je na řadě a shoduje se s číslem, které jsme zadali v trase.



Číselné dráhy
Dětem na zem připravíme závodní dráhu za použití číselných karet, obručí, kuželů, kelímků, švihadel apod. Dráhy mohou vzniknout i paralelně vedle sebe. Děti pak mohou soutěžit v rychlosti plnění úkolů. Každé dítě bude trasu procházet s košíčkem plným míčků. Na jednotlivých stanovištích má dítě míčky použít tak, aby jimi znázornilo počet uvedený na kartičce.



Práce podle čísel
Počítání je hned zábavnější, když počítáme objekty, které děti zajímají, ke kterým mají vztah a které jsou vizuálně i hapticky zajímavé.




Kolíčkování
Kolíčky pomáhají dětem s procvičením jemné motoriky a posílením jemných svalů na rukou. Číselné kartičky se mohou dočasně připevnit k jakémukoli obrázku (např. lepicí gumou), nebo můžeme použít přímo karty samotné. Děti mají za úkol dle číslice na kartě připnout správný počet kolíčků k obrázku.

Přiřazování k číselným kartám
Jednoduchá aktivita s číselnými kartami je přiřazování množství k číslicím. Vybereme určité karty nebo je rozložíme do řady vedle sebe a děti přiřazují odpovídající množství objektů. Rozhodující při výběru pomůcek bude například právě probírané téma nebo roční období. Použít můžeme knoflíky, kamínky, kaštánky apod. Zadání můžeme obměnit instrukcí, aby objekty dítě shromáždilo z prostoru třídy a u každé číslice se objevily jiné objekty.




Přiřazování číselných karet
V předešlé aktivitě jsme přiřazovali objekty k číselným kartičkám. Nyní se jejich využití otočí a budeme číselné karty přiřazovat k objektům, které vidíme na ilustracích, na stole v hromádkách či na vlastních kresbách.

Kartičky jako vzor pro nápodobu
Číselné karty můžeme použít jako vzor pro nápodobu při tvoření či psaní číslic. Výborně se hodí modelína, kdy se děti mohou pokusit o nápodobou tvaru číslice z válečků modelíny, nebo mohou vyválet odpovídající počet kuliček.
Skvělou přípravou na psaní číslic je kreslení prstem v sypkém materiálu jako je mouka nebo krupice. Ukážeme si správný směr a místo, od kterého začít s kresbou tvaru.



Kimova hra s číselnými kartami
Rozložíme před děti několik číselných karet. Počet karet a jejich uspořádání záleží na věku a schopnostech dětí. Číselnou řadu si mohou na omezenou dobu prohlížet a zkusit si ji zapamatovat. Paní učitelka ji pak zakryje a jedno dítě se pokusí číslice pomocí své sady karet napodobit ve správném pořadí. Společně zkontrolujeme.
Můžeme si zahrát variantu, kdy paní učitelka ze zakryté řady jednu kartičku vytáhne a děti pak hádají, která číslice chybí.
Pro starší děti zkusíme jen prohodit některé karty. Děti hádají, k jaké změně došlo.
Schovej číslo
Papír formátu A4 rozdělíme sítí na mnoho okének. Do každého okénka sítě napíšeme jedno číslo 1-10. Děti si z hromádky číselných karet jednu vytáhnou. Číslo, vyobrazené na kartě má pak dítě za úkol vyhledat v tabulce a zakrýt jej knoflíkem nebo bambulkou.

Bingo
Velmi zábavnou formou, jakou děti učit přiřazovat číslici k její hodnotě, je využití házecí kostky z deskové hry. Postačí nám kostka, dvě sady číselných karet a 12 figurek. Děti se střídají v hodu kostkou. Hodnotu, kterou kostka ukáže, přiřadí dítě k číselné kartě, tu pak označí figurkou. Dítě, kterému se podaří označit všechny číselné karty jako prvnímu, vyhrává.

Označ kartičkami postup návodu
Číselné karty můžeme používat k označení postupu práce či návodu, který se skládá z jednotlivých kroků. Děti vyloží číselné karty do správného pořadí, zleva doprava na podložku a k číslům dle posloupnosti procesu řadí jednotlivé kroky/obrázkové karty.

Ukaž na prstech
Na barevný papír obkreslíme ruku a vystřihneme. Papírovou ruku připevníme k podložce lepící gumou tak, aby prsty zůstaly volné k manipulaci. Číselné karty jsou na sobě, ne v pořadí. Dítě bere kartu za kartou a její hodnotu znázorní tím, že ohne několik volných papírových prstů. Prsty, které zůstanou neohnuté, symbolizují počet odpovídající číslu na kartičce.


Čísla, puntíky a číselná řada
Číselné karty jsou oboustranné. Pokud máme dvě sady číselných karet, můžeme přiřazovat k číslům správný počet puntíků. Jednu sadu číselných karet poskládáme do řady od 1-10 a číslice pojmenujeme. Druhou sadu s puntíky přiřazujeme. Pro starší děti můžeme čísla poskládat v náhodném pořadí. Můžeme také zvolit opačný postup a k puntíkům přiřazovat číslice.
S dětmi, které již dobře rozeznávají jednotlivé číslice, můžeme trénovat jejich posloupnost v řadě, seřadit je od 1 do 10, ale také opačně, od 10 k 1. Když má dítě řadu hotovou, můžeme úkol dále rozvést. Dítě bude mít za úkol ukázat a pojmenovat kartu s číslem, které je hned před číslem X, hned za číslem X, nebo vyjmenovat/otočit všechna čísl před aX, všechna čísla za X.



Pro starší děti můžeme číselné karty vyskládat do trojic a jednu kartu z trojice odstranit. Děti mají za úkol správně trojici doplnit. Doplňují ze zbytku kartiček, které mají k dispozici. Když jsou trojice číslic hotové, můžeme se dětí zeptat, jaké číslo je v této skupince první, poslední, uprostřed. Jednodušší variantou jsou trojice, kde vždy chybí prostřední číslo.

Ukázka pomůcky




Číselné karty
Formát: A4
Počet stran: 1
Barevné varianty: 2
Materiál: papír 350 g + příjemné matné lamino