Domácnost / I. Blok
Motivace a náměty ke společné činnosti

Vybereme tolik a takové aktivity, které odpovídají věku a schopnostem dětí.
Požádáme děti, aby si přinesly fotografii rodiny. Fotografie si vystavíme na tabuli, abychom měli možnost si je prohlédnout a popovídat si o nich ještě před společnou činností.
„Dnes musím začít pochvalou, protože všechny děti přinesly fotografii nebo obrázek své rodiny. Na magnetické tabuli jsme si je mohli prohlížet, povídat si o nich a zjistili jsme, že každá rodina je jiná.”
Zeptáme se dětí, jestli znají nějaké písničky nebo básničky o rodině. Společně pak recitujeme a zpíváme.
Přečteme si knihu Moje rodina, nebo necháme maňáska Maxe, aby nám svou rodinu představil.
Po přečtení knížky dětem ukazujeme obrázky členů rodiny (pomůcka: STROM ŽIVOTA) a ptáme se, jestli si pamatují, kdo to je a jak se jmenuje.
Zkusíme seřadit některé členy rodiny podle stáří. Kdo je z rodiny Maxe nejmladší/nejstarší? Kdo z rodiny potřebuje největší péči? Objasníme dětem stupně vývoje člověka.
Přiblížíme dětem pojem strom života a sestavíme si strom života rodiny Maxe. Během sestavování si vysvětlíme vztahy v rodině a pojmenujeme jednotlivé členy rodiny. Jak říkáme mamince maminky? Kdo je tatínkova maminka? Co jsi pro babičku? apod.
Vytleskáme po slabikách jednotlivé členy rodiny, nebo krátká spojení: Máma vaří. Táta pere. Babička šije. Děda píše.
Vysvětlíme dětem rozdíl mezi hláskou – zvukem, který slyšíme a vyslovujeme, a písmenem, které vidíme a píšeme. Zkoušíme určovat první hlásku u jednotlivých členů rodiny: Jaká je první hláska ve slově máma, táta, babička, …?
Rodiny mohou být různě veliké. Zeptáme se dětí na velikost jejich rodiny. Počty členů porovnáváme třeba tím, že děláme skupinky kolem správného čísla/puntíku a sledujeme, kde je nejvíce dětí. Nebo můžeme vytvořit graf pomocí nálepek.
Zahrajeme si hru na rodiny. Pohybujeme se volně v prostoru a na smluvený signál vytvoříme “rodiny“. Ať tady mám všechny rodiny tříčlenné. Úkolem dětí je vytvořit trojice. Pokud děti hru zvládají, můžeme místo slovní instrukce po smluveném signálu ukázat číslo, kartičku s puntíky (pomůcka: ČÍSELNÉ KARTY), nebo obrázky různě velkých rodin (lze použít kartičky z pomůcky SESTAV RODINU).
Ukážeme dětem pohlednici z ciziny a hádáme, kdo ji mohl Maxovi poslat.
Povídáme si dětmi o prarodičích. Co nejraději děláte s babičkou a dědou? Byli jste někdy společně na dovolené či výletu?
Zahrajeme si Kimovu hru s několika obrázky členů rodiny (pomůcka: STROM ŽIVOTA). Podle věku dětí zvolíme počet obrázků, které si mají zapamatovat. Nebo hrajeme variantu, kdy někdo z rodin zmizí. Pro starší děti můžete měnit rozložení členů rodiny.
„Výborně, teď už jsou zase všichni pohromadě, a to je dobře, protože každý člen rodiny je důležitý a má své nezastupitelné místo. Třeba moje maminka dělá nejlepší švestkové knedlíky a ráda čte.”
Zeptáme se dětí, co dobře nebo rádi dělají jejich rodiče.
Zkusíme některé činnosti předvést pantomimicky.
Povídáme si dětmi o tom, jak si navzájem v rodině pomáháme.
Jaká je máma? Jaký je táta? Zkusíme s dětmi vytvořit co nejvíce příhodných přídavných jmen.
„Každá rodina má své záliby, něco, co ráda dělá společně. Co ráda podniká právě vaše rodina?“
Zeptáme se dětí, co rádi dělají společně jako rodina.
„Stejně tak jako vaše rodina si můžeme i my tady ve školce v naší domácnosti najít společné aktivity a záliby.“