Domácnost / I. Blok

Motivace a náměty ke společné činnosti

Vybereme tolik a takové aktivity, které odpovídají věku a schopnostem dětí.

Požádáme děti, aby si přinesly fotografii rodiny. Fotografie si vystavíme na tabuli, abychom měli možnost si je prohlédnout a popovídat si o nich ještě před společnou činností.

„Dnes musím začít pochvalou, protože všechny děti přinesly fotografii nebo obrázek své rodiny. Na magnetické tabuli jsme si je mohli prohlížet, povídat si o nich a zjistili jsme, že každá rodina je jiná.”

  • Zeptáme se dětí, jestli znají nějaké písničky nebo básničky o rodině. Společně pak recitujeme a zpíváme.

  • Přečteme si knihu Moje rodina, nebo necháme maňáska Maxe, aby nám svou rodinu představil.

  • Po přečtení knížky dětem ukazujeme obrázky členů rodiny (pomůcka: STROM ŽIVOTA) a ptáme se, jestli si pamatují, kdo to je a jak se jmenuje.

  • Zkusíme seřadit některé členy rodiny podle stáří. Kdo je z rodiny Maxe nejmladší/nejstarší? Kdo z rodiny potřebuje největší péči? Objasníme dětem stupně vývoje člověka.

  • Přiblížíme dětem pojem strom života a sestavíme si strom života rodiny Maxe. Během sestavování si vysvětlíme vztahy v rodině a pojmenujeme jednotlivé členy rodiny. Jak říkáme mamince maminky? Kdo je tatínkova maminka? Co jsi pro babičku? apod.

  • Vytleskáme po slabikách jednotlivé členy rodiny, nebo krátká spojení: Máma vaří. Táta pere. Babička šije. Děda píše.

  • Vysvětlíme dětem rozdíl mezi hláskou – zvukem, který slyšíme a vyslovujeme, a písmenem, které vidíme a píšeme. Zkoušíme určovat první hlásku u jednotlivých členů rodiny: Jaká je první hláska ve slově máma, táta, babička, …?

  • Rodiny mohou být různě veliké. Zeptáme se dětí na velikost jejich rodiny. Počty členů porovnáváme třeba tím, že děláme skupinky kolem správného čísla/puntíku a sledujeme, kde je nejvíce dětí. Nebo můžeme vytvořit graf pomocí nálepek. 

  • Zahrajeme si hru na rodiny. Pohybujeme se volně v prostoru a na smluvený signál vytvoříme “rodiny“. Ať tady mám všechny rodiny tříčlenné. Úkolem dětí je vytvořit trojice. Pokud děti hru zvládají, můžeme místo slovní instrukce po smluveném signálu ukázat číslo, kartičku s puntíky (pomůcka: ČÍSELNÉ KARTY), nebo obrázky různě velkých rodin (lze použít kartičky z pomůcky SESTAV RODINU).

  • Ukážeme dětem pohlednici z ciziny a hádáme, kdo ji mohl Maxovi poslat.

  • Povídáme si dětmi o prarodičích. Co nejraději děláte s babičkou a dědou? Byli jste někdy společně na dovolené či výletu?

  • Zahrajeme si Kimovu hru s několika obrázky členů rodiny (pomůcka: STROM ŽIVOTA). Podle věku dětí zvolíme počet obrázků, které si mají zapamatovat. Nebo hrajeme variantu, kdy někdo z rodin zmizí. Pro starší děti můžete měnit rozložení členů rodiny.

„Výborně, teď už jsou zase všichni pohromadě, a to je dobře, protože každý člen rodiny je důležitý a má své nezastupitelné místo. Třeba moje maminka dělá nejlepší švestkové knedlíky a ráda čte.”

  • Zeptáme se dětí, co dobře nebo rádi dělají jejich rodiče. 

  • Zkusíme některé činnosti předvést pantomimicky.

  • Povídáme si dětmi o tom, jak si navzájem v rodině pomáháme.

  • Jaká je máma? Jaký je táta? Zkusíme s dětmi vytvořit co nejvíce příhodných přídavných jmen.

„Každá rodina má své záliby, něco, co ráda dělá společně. Co ráda podniká právě vaše rodina?“

  • Zeptáme se dětí, co rádi dělají společně jako rodina.

 „Stejně tak jako vaše rodina si můžeme i my tady ve školce v naší domácnosti najít společné aktivity a záliby.“